Aktualności

Coraz bliżej nowej definicji budynku i budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych

Coraz bliżej nowej definicji budynku i budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, których głównym celem jest wprowadzenie do ustawy nowej definicji budowli oraz budynku.

To wszystko w konsekwencji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego SK 14/21 z 3 lipca 2023 r. W wyroku tym Trybunał uznał art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za niezgodny z art. 84 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. A bardziej wprost mówiąc uznał, że definicja budowli zawarta w tym przepisie skonstruowana w ten sposób, że pozwala uznać za budynek obiekt spełniający formalną definicję budowli narusza normy konstytucyjne, w tym wymóg określoności przedmiotu opodatkowania oraz normę precyzyjnego regulowania przedmiotów opodatkowania w ustawach podatkowych.

Jednocześnie Trybunał wskazał, że niedopuszczalne jest odwoływanie się w przepisach prawa podatkowego do definicji pojęć funkcjonujących poza katalogiem ustaw podatkowych. W konsekwencji wyznaczył ustawodawcy 18 miesięcy na zmianę definicji budowli oraz zasugerował także zmianę definicji budynku zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, która w ocenie Trybunału również nie spełniała kryteriów konstytucyjnych.

W praktyce, aby od 1 stycznia 2025 r. organy podatkowe mogły stosować na potrzeby opodatkowania nową definicją budowli nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych musi wejść w życie do końca listopada br. Proces legislacyjny jest zatem bardzo napięty.

Pierwszy projekt zmian został przedstawiony do konsultacji publicznych 17 czerwca br. Zawierał on nową definicję zarówno budynku, jak i budowli, a także kilka pomniejszych zmian. Z uwagi na kontrowersyjny ich charakter spotkał się z dużą krytyką. W ramach konsultacji publicznych uwagi do projektu złożyło 79 podmiotów oraz 11 samorządów i organizacji reprezentujących samorządy. Uwagi wniosły także poszczególne ministerstwa. Tabela uwag przedłożonych w ramach pierwszego etapu konsultacji liczy ponad 300 stron.

W konsekwencji tak powszechnej krytyki przedstawianych rozwiązań 3 września br. przedłożony został do powtórnych konsultacji zmieniony projekt nowelizacji ustawy z wyznaczonym znacznie krótszym czasem zgłaszania uwag.  W drugim projekcie zmodyfikowano przede wszystkim definicję budynku uwzględniając częściowo przedłożone krytyczne uwagi. Modyfikacji uległ także katalog budowli zawarty w projektowanym załączniku nr 4 do ustawy. Mimo wszystko aktualnie proponowane rozwiązania nadal nie są idealne, przynajmniej w ocenie Zrzeszenia. Dlatego w ramach drugiej tury konsultacji przedłożyliśmy nasze uwagi do projektu uwzględniające m.in. uwarunkowania branży ceramicznej. Zakładać należy, że ponownie w ramach obecnej tury konsultacji wpłynie znaczna ilość uwag do projektu.

Treść uwag Zrzeszenia TUTAJ  

Na chwilę obecną brak jest informacji o przebiegu konsultacji dotyczących drugiej wersji projektu oraz sposobu ich oceny przez Ministerstwo Finansów.

Podkreślić należy, że Ministerstwo Finansów w zakresie swoich prac ograniczyło się wyłącznie do niezbędnego minimum tj. objęło pracami wyłącznie zakres wskazany przez Trybunał. Z tego względu zagadnienie opodatkowania gruntów, jak i kwestia definiowania gruntów na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości, w tym definicja gruntów związanych z działalnością gospodarcza nie jest w ogóle przedmiotem prac.

Kwestia ta również budzi wiele kontrowersji i sporów. Jej ewentualne zmiany wymagać będą odrębnego otworzenia prac nad zmianą ustawy.

Dalszy postęp procesu legislacyjnego dotyczącego nowelizacji ustawy można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego TUTAJ